قصة عمرو الصهبي ولعنة الفراعنة !!!! الجزء الثاني
الجزء الثاني.. لعنة الفراعنة..
ساعتها جاتلي فكرة .. هي مجنونة بس هوا قرار وخدته في لحظتها مش قادر شغفي هيقتلني روحت قايم من مكاني وروحتلهم وقلتله يا شيخنا انا اقدر ادخل البيت ده ..
فقاموا كلهم باصينلي وقالي انت بتتكلم عن ايه ياد انت ؟؟!
قولتله انا عارف وانت عارف انا بتكلم عن ايه..
البيت رقم 17 انا اقدر ادخل احفر فيه بليل ..
قالي انت مجنون؟!.. انا مش عارف انت بتتكلم عن ايه ؟
يلا ياد غور من وشي ..
حسيت بقلق بصراحه فسيبته ومشيت ورجعت عالبيت وقضيت يومي كله بفكر فالغباء اللي انا عملته الصبح .. ماكنش لازم اتسرع واتدخل في شغل تجار زي دول
ما يعرفوش الرحمة ..وما يفهموش غير لغة الفلوس والمصالح
وبعدها أمي قطعت حبل أفكاري.. كانت عايزة طلبات من السوق فنزلت أجيبها وانا ببص اشوفهم لسه قاعدين عالقهوة ولا لا.. ولما بصيت مالقتهمش ..
فرجعت عالبيت بس قبل ما اطلع البيت لقيت عربية جيب سودا وقفت ونزل منها رجالة خلف عطية أول ما شوفتهم سيبت كيس الطلبات على باب البيت وروحت معاهم من غير اي مقاومة وركبت العربية..
حطوا قماشه سوده على عيني لحد ما روحنا بيت فالبلد معرفش مكانه ..واول ما وصلت قعدوني على كرسي وفكوا القماشة من على عيني ولقيت خلف عطيه قدامي
راجل بدقن خفيفه وشنب كبير مبروم لفوق وعنده عين متصابه غالبا مابيشوفش بيها لان كلها بيضا ووشه مجعد بتكشيرة ربانيه كانه مخلوق بيها طول بعرض ولابس خواتم بفص كبير وساند على عصاية مسكة الايد بتاعتها ذهب ..
ياما سمعت عنه وشوفته من بعيد في الضلمة بس دي اول مرة أشوفه فيها ..شكله يخوف اي حد ..
ولقيت معاه الشيخ كفته اللي قابلته في القهوة ..
أنا مسميه كده عشان هو لا شيخ ولا نيله دا راجل نصاب بيدعي انه شيخ ..وكان حوالينا رجالة خلف ..
بعدها خلف بصلي و قالي هتعرف تحفر ؟؟
سالني على طول من غير انت مين ولا عرفت منين
ولا اي حاجه !! ..
قولتله أيوة بكل ثقة بعدها الشيخ بص للرجاله وقام ضاحك باعلى صوته هو والرجاله معاه..
الا خلف عطية بيبصلي وما أبتسمش حتى ولا رمش بعينه بيبص على عيني بتركيز بس.. وانا فضلت باصصله بكل ثقة ..
بعدها بص للرجاله قاموا مبطلين ضحك كلهم مرة واحدة .. قالي محتاج كام راجل معاك؟؟ ...
معرفش انا قولتله كده ليه بس لقيتني برد بكل ثقه برده بقوله.. ولا راجل ..
ساعتها بدأت الاحظ نظرات خوف وحذر من الشيخ ليا
بعد ما كان بيبصلي باستهتار في الاول..
بعدها سألني قدامك قد ايه وتخلص حفر ..؟؟
قولتله هرد عليك بكره زي دلوقتي ..
سكت شويه وبص للارض بعدها بصلي بنظرة كلها شر بعينه السليمة قلقت بصراحه وقام ابتسم فجأة وقالي..
ماشي اتفقنا يا أبو عمو ..
سمعت بعدها صوت نفسي كاني كنت غرقان وفجأة طلعت على وش المية..
طلعوني من غير ما يحطوا القماشه على عيني ووصلوني البيت .. أول ما دخلت أمي سالتني كنت فين ؟
وسيبت الطلبات على باب البيت ليه ما دخلتهاش
أبوك دخلها بعد ما جه من صلاة العشا ..
قولتلها كنت مستعجل وعايز أسلم على واحد صحبي عشان مسافر ..
وطلعت جري على غرفتي قبل ما نخش في تفاصيل
طلعت ورقة البردي وقعدت اقرأ الكلام اللي مكتوب بمية الذهب لقيت الدرج بيتهز لحد ما خلصت قراية سكت
فضلت قاعد مترقب حاجه تحصل بعدها مافيش حاجه حصلت فضلت مستني لحد الساعه 12 بليل وبرده مافيش حاجه ..
لقيت عربيات جيب جت قدام البيت رقم 17 وعايزين يبدأوا حفر فيه وانا مش عارف اعمل ايه ؟!!
المهم جاتلي فكرة غبية قولت اجربها فتحت الزجاجه بتاعة الزئبق الاحمر وحطيت نقطة على الكلام الذهبي بكل حذر شديد لقيت النقطة اتصلت بالحروف ومشيت على كل التعويذه لحد ما الكلام كله بقى باللون الأحمر
قرأتها تاني بس المرة دي قلبي كان بيدق جامد وحاسس أطرافي منملة ..
وأول ما خلصت قرأة فيها لقيت البرديه بتولع من الاطراف الاربعه رميتها من ايدي على الارض وحاولت أطفيها مالحقتش وكانت اتحولت كلها لرماد
بعدها لقيت الارض بتتهز تحتي مسكت في السرير ..
والمروحه في السقف بتتهز روحت ماسك زجاجه الزئبق عشان ما تقعش تتكسر وانا شايف من شباك غرفتي البيت رقم 17 بيتهز والناس واقفين بره خايفين يدخلوه..
بعدها الارض هديت ..
خدت نفسي واطمنت ان كل حاجه سليمه وفكرت اسيب الزئبق هنا عشان ما يضعش مني ..
بس قبل ما اسيبة لاحظت حاجه غريبة اوي..
لقيت لون الزئبق متغير وبقى فضي ؟!!
بصتلها شوية وروحت شايلها في الدرج وتقلت هدومي عشان الجو تحت برد جدا .. وقومت نازل رايح لرجالة خلف عطية بس هوا ماكنش معاهم كان الشيخ كفته والرجالة بس اللي موجودين ..
شافوني جاي من بعيد لاحظت ابتسامتهم وهمساتهم ولمزاتهم لبعض عليا..
بعدها الشيخ قالي جاهز قولتله جاهز ..
قالي هدخل معاك ثلاثة رجاله ودي تعليمات الريس خلف .. عشان ما تسرقش حاجه قولتله براحتك ..
معرفش انا كنت بعمل ايه ..
بس كان جوايا إحساس إني هعرف اعمل حاجه ..
بعدها لقيت الشيخ بيقولي انت هتصور البيت
هتخش ولا غيرت رأيك ؟؟
ما بصتلوش وقومت داخل انا والثلاث رجالة اللي معايه ..وهما ماشيين ورايا خايفين وبيتسحبوا
( لو كنت قولت بم بصوت عالي هيطلعوا يجروا على برة )
دخلت البيت وقومت مشغل كشاف الموبايل والرجاله نفس الكلام شغلوا الكشافات .. بدأت أحس بهواء اول ما دخلت جوه البيت مع ان كل حاجه مقفله مافيش غير باب الشقة اللي مفتوح أول ما دخلنا كلنا الباب اتقفل لوحده جامد لقيت الرجاله أرتبكت وأترعشت وبيتشاهدوا كلهم واللي بيلعن اليوم اللي جه فيه البلد دي ..
انا بصراحه مرعوب أكتر منهم بس خلاص وصلت لمرحلة فعلا اني قتلت نفسي بسبب شغفي ..
مشينا لحد المكان اللي بيحفروا فيه ومش عارفين يكملوه .. قولتلهم أحفروا قالولي انت مجنون هتلاقي حاجات غريبة بتحصل ..
قولتلهم ما تخافوش ويلا بلاش مياعه..
بتكلم معاهم بمنطلق ان دي اخر حاجه هعملها في حياتي فكنت مستبيع ومّوت قلبي .. أول ما بدأو يحفروا سمعنا صوت الخبط والطبلة اللي كنت بسمعها من الصندوق .. الصوت طالع من كل مكان من الارض والسقف والحيطان
لقيتهم بطلوا حفر وبيبصولي ..
و واحد منهم قالي ما تيجي نخرج يا عم الحج..
ما اهو يا أما انت قلبك ميت و واصل مع اسيادنا يا أما انت مجنون مش عارف أحنا فين وهيحصل فينا ايه !!؟
لقيتني بكل قوتي بزعق .. وبقولوا كمل حفر ..
صدى صوتي رج البيت كله لدرجه الرجاله بدأت حفر بسرعه وتركيز زي ما يكونوا خافوا مني اكتر ..
بصراحه احساس ممتع جدا لما تلاقي حد بيسمع كلامك وبيخاف منك..
الموضوع ده اداني ثقه كبيرة اوي في نفسي
وحسيت اني مش خايف اطلاقا ...
وبالعكس كل ما صوت الطبله بيزيد والايقاع بتاع الخبط بيسرع بزداد حماسة وإصرار وعمال اقولهم يلا كملوا بأعلى صوتي ..وفعلا لقيتهم بدأو يفرحوا ويقولوا الارض بتتحفر أهي ومافيش حاجه .. لقيتهم بيهللو وفرحانين وأتحمسوا
يا بركاتك يا ؟؟ وقام باصصلي مستنيني اكمل
روحت قايله الشيخ عمرو.. الشيخ عمرو الصُهبي ..
لقيته ابتسملي وقالي بركاتك يا شيخنا ..
حفروا تقريبا متر وبعدها لقوا صخرة ضخمة ..
قولتلهم احفروا في حته تانيه في الغرفه ..
وفعلا حفروها لقوا نفس الصخرة ..
فضلنا نكمل لحد ما حفرنا تقريبا الغرفة كلها تحتها هذه الصخره السوداء الصلده تحسها قطعة من الحديد
صدى صوتها مكتوم ومش بتتخدش حتى كلهم بيتنفسوا بصعوبه وبدأو يبصولي عشان الاقي حل..
ساعتها ..افتكرت الكلام اللي قريته على ورقة البردي فرووحت قايله في سري .. وروحت ماسك الجاروف اللي بيحفروا بيه ..عشان احاول اكسر الصخرة دي ..
بس أول ما مسكته ساعتها حسيت بأيدي منملة ولقيت حاجه غريبة بتحصل فضلت أبصلها باستغراب ..
والرجاله كلها برقت عينيها ومستغربين من اللي حصل .......
يتبع...
الرجاء ارسال لنا قصتك وسننشرها على الفور
ساعتها جاتلي فكرة .. هي مجنونة بس هوا قرار وخدته في لحظتها مش قادر شغفي هيقتلني روحت قايم من مكاني وروحتلهم وقلتله يا شيخنا انا اقدر ادخل البيت ده ..
فقاموا كلهم باصينلي وقالي انت بتتكلم عن ايه ياد انت ؟؟!
قولتله انا عارف وانت عارف انا بتكلم عن ايه..
البيت رقم 17 انا اقدر ادخل احفر فيه بليل ..
قالي انت مجنون؟!.. انا مش عارف انت بتتكلم عن ايه ؟
يلا ياد غور من وشي ..
حسيت بقلق بصراحه فسيبته ومشيت ورجعت عالبيت وقضيت يومي كله بفكر فالغباء اللي انا عملته الصبح .. ماكنش لازم اتسرع واتدخل في شغل تجار زي دول
ما يعرفوش الرحمة ..وما يفهموش غير لغة الفلوس والمصالح
وبعدها أمي قطعت حبل أفكاري.. كانت عايزة طلبات من السوق فنزلت أجيبها وانا ببص اشوفهم لسه قاعدين عالقهوة ولا لا.. ولما بصيت مالقتهمش ..
فرجعت عالبيت بس قبل ما اطلع البيت لقيت عربية جيب سودا وقفت ونزل منها رجالة خلف عطية أول ما شوفتهم سيبت كيس الطلبات على باب البيت وروحت معاهم من غير اي مقاومة وركبت العربية..
حطوا قماشه سوده على عيني لحد ما روحنا بيت فالبلد معرفش مكانه ..واول ما وصلت قعدوني على كرسي وفكوا القماشة من على عيني ولقيت خلف عطيه قدامي
راجل بدقن خفيفه وشنب كبير مبروم لفوق وعنده عين متصابه غالبا مابيشوفش بيها لان كلها بيضا ووشه مجعد بتكشيرة ربانيه كانه مخلوق بيها طول بعرض ولابس خواتم بفص كبير وساند على عصاية مسكة الايد بتاعتها ذهب ..
ياما سمعت عنه وشوفته من بعيد في الضلمة بس دي اول مرة أشوفه فيها ..شكله يخوف اي حد ..
ولقيت معاه الشيخ كفته اللي قابلته في القهوة ..
أنا مسميه كده عشان هو لا شيخ ولا نيله دا راجل نصاب بيدعي انه شيخ ..وكان حوالينا رجالة خلف ..
بعدها خلف بصلي و قالي هتعرف تحفر ؟؟
سالني على طول من غير انت مين ولا عرفت منين
ولا اي حاجه !! ..
قولتله أيوة بكل ثقة بعدها الشيخ بص للرجاله وقام ضاحك باعلى صوته هو والرجاله معاه..
الا خلف عطية بيبصلي وما أبتسمش حتى ولا رمش بعينه بيبص على عيني بتركيز بس.. وانا فضلت باصصله بكل ثقة ..
بعدها بص للرجاله قاموا مبطلين ضحك كلهم مرة واحدة .. قالي محتاج كام راجل معاك؟؟ ...
معرفش انا قولتله كده ليه بس لقيتني برد بكل ثقه برده بقوله.. ولا راجل ..
ساعتها بدأت الاحظ نظرات خوف وحذر من الشيخ ليا
بعد ما كان بيبصلي باستهتار في الاول..
بعدها سألني قدامك قد ايه وتخلص حفر ..؟؟
قولتله هرد عليك بكره زي دلوقتي ..
سكت شويه وبص للارض بعدها بصلي بنظرة كلها شر بعينه السليمة قلقت بصراحه وقام ابتسم فجأة وقالي..
ماشي اتفقنا يا أبو عمو ..
سمعت بعدها صوت نفسي كاني كنت غرقان وفجأة طلعت على وش المية..
طلعوني من غير ما يحطوا القماشه على عيني ووصلوني البيت .. أول ما دخلت أمي سالتني كنت فين ؟
وسيبت الطلبات على باب البيت ليه ما دخلتهاش
أبوك دخلها بعد ما جه من صلاة العشا ..
قولتلها كنت مستعجل وعايز أسلم على واحد صحبي عشان مسافر ..
وطلعت جري على غرفتي قبل ما نخش في تفاصيل
طلعت ورقة البردي وقعدت اقرأ الكلام اللي مكتوب بمية الذهب لقيت الدرج بيتهز لحد ما خلصت قراية سكت
فضلت قاعد مترقب حاجه تحصل بعدها مافيش حاجه حصلت فضلت مستني لحد الساعه 12 بليل وبرده مافيش حاجه ..
لقيت عربيات جيب جت قدام البيت رقم 17 وعايزين يبدأوا حفر فيه وانا مش عارف اعمل ايه ؟!!
المهم جاتلي فكرة غبية قولت اجربها فتحت الزجاجه بتاعة الزئبق الاحمر وحطيت نقطة على الكلام الذهبي بكل حذر شديد لقيت النقطة اتصلت بالحروف ومشيت على كل التعويذه لحد ما الكلام كله بقى باللون الأحمر
قرأتها تاني بس المرة دي قلبي كان بيدق جامد وحاسس أطرافي منملة ..
وأول ما خلصت قرأة فيها لقيت البرديه بتولع من الاطراف الاربعه رميتها من ايدي على الارض وحاولت أطفيها مالحقتش وكانت اتحولت كلها لرماد
بعدها لقيت الارض بتتهز تحتي مسكت في السرير ..
والمروحه في السقف بتتهز روحت ماسك زجاجه الزئبق عشان ما تقعش تتكسر وانا شايف من شباك غرفتي البيت رقم 17 بيتهز والناس واقفين بره خايفين يدخلوه..
بعدها الارض هديت ..
خدت نفسي واطمنت ان كل حاجه سليمه وفكرت اسيب الزئبق هنا عشان ما يضعش مني ..
بس قبل ما اسيبة لاحظت حاجه غريبة اوي..
لقيت لون الزئبق متغير وبقى فضي ؟!!
بصتلها شوية وروحت شايلها في الدرج وتقلت هدومي عشان الجو تحت برد جدا .. وقومت نازل رايح لرجالة خلف عطية بس هوا ماكنش معاهم كان الشيخ كفته والرجالة بس اللي موجودين ..
شافوني جاي من بعيد لاحظت ابتسامتهم وهمساتهم ولمزاتهم لبعض عليا..
بعدها الشيخ قالي جاهز قولتله جاهز ..
قالي هدخل معاك ثلاثة رجاله ودي تعليمات الريس خلف .. عشان ما تسرقش حاجه قولتله براحتك ..
معرفش انا كنت بعمل ايه ..
بس كان جوايا إحساس إني هعرف اعمل حاجه ..
بعدها لقيت الشيخ بيقولي انت هتصور البيت
هتخش ولا غيرت رأيك ؟؟
ما بصتلوش وقومت داخل انا والثلاث رجالة اللي معايه ..وهما ماشيين ورايا خايفين وبيتسحبوا
( لو كنت قولت بم بصوت عالي هيطلعوا يجروا على برة )
دخلت البيت وقومت مشغل كشاف الموبايل والرجاله نفس الكلام شغلوا الكشافات .. بدأت أحس بهواء اول ما دخلت جوه البيت مع ان كل حاجه مقفله مافيش غير باب الشقة اللي مفتوح أول ما دخلنا كلنا الباب اتقفل لوحده جامد لقيت الرجاله أرتبكت وأترعشت وبيتشاهدوا كلهم واللي بيلعن اليوم اللي جه فيه البلد دي ..
انا بصراحه مرعوب أكتر منهم بس خلاص وصلت لمرحلة فعلا اني قتلت نفسي بسبب شغفي ..
مشينا لحد المكان اللي بيحفروا فيه ومش عارفين يكملوه .. قولتلهم أحفروا قالولي انت مجنون هتلاقي حاجات غريبة بتحصل ..
قولتلهم ما تخافوش ويلا بلاش مياعه..
بتكلم معاهم بمنطلق ان دي اخر حاجه هعملها في حياتي فكنت مستبيع ومّوت قلبي .. أول ما بدأو يحفروا سمعنا صوت الخبط والطبلة اللي كنت بسمعها من الصندوق .. الصوت طالع من كل مكان من الارض والسقف والحيطان
لقيتهم بطلوا حفر وبيبصولي ..
و واحد منهم قالي ما تيجي نخرج يا عم الحج..
ما اهو يا أما انت قلبك ميت و واصل مع اسيادنا يا أما انت مجنون مش عارف أحنا فين وهيحصل فينا ايه !!؟
لقيتني بكل قوتي بزعق .. وبقولوا كمل حفر ..
صدى صوتي رج البيت كله لدرجه الرجاله بدأت حفر بسرعه وتركيز زي ما يكونوا خافوا مني اكتر ..
بصراحه احساس ممتع جدا لما تلاقي حد بيسمع كلامك وبيخاف منك..
الموضوع ده اداني ثقه كبيرة اوي في نفسي
وحسيت اني مش خايف اطلاقا ...
وبالعكس كل ما صوت الطبله بيزيد والايقاع بتاع الخبط بيسرع بزداد حماسة وإصرار وعمال اقولهم يلا كملوا بأعلى صوتي ..وفعلا لقيتهم بدأو يفرحوا ويقولوا الارض بتتحفر أهي ومافيش حاجه .. لقيتهم بيهللو وفرحانين وأتحمسوا
يا بركاتك يا ؟؟ وقام باصصلي مستنيني اكمل
روحت قايله الشيخ عمرو.. الشيخ عمرو الصُهبي ..
لقيته ابتسملي وقالي بركاتك يا شيخنا ..
حفروا تقريبا متر وبعدها لقوا صخرة ضخمة ..
قولتلهم احفروا في حته تانيه في الغرفه ..
وفعلا حفروها لقوا نفس الصخرة ..
فضلنا نكمل لحد ما حفرنا تقريبا الغرفة كلها تحتها هذه الصخره السوداء الصلده تحسها قطعة من الحديد
صدى صوتها مكتوم ومش بتتخدش حتى كلهم بيتنفسوا بصعوبه وبدأو يبصولي عشان الاقي حل..
ساعتها ..افتكرت الكلام اللي قريته على ورقة البردي فرووحت قايله في سري .. وروحت ماسك الجاروف اللي بيحفروا بيه ..عشان احاول اكسر الصخرة دي ..
بس أول ما مسكته ساعتها حسيت بأيدي منملة ولقيت حاجه غريبة بتحصل فضلت أبصلها باستغراب ..
والرجاله كلها برقت عينيها ومستغربين من اللي حصل .......
يتبع...
الرجاء ارسال لنا قصتك وسننشرها على الفور
أضف تعليق